2.

A szavazatszámláló bizottságok részletes feladatai

2.1. A szavazás napja elõtti feladatok

Az országos népszavazás tárgyi és egyéb technikai feltételeirõl egyrészt maga a Vjt., másrészt a Belügyminiszter rendelete intézkedik, harmadrészt a helyi választási munkacsoport vezetõje határozza meg azokat a helyi szükségletek és lehetõségek függvényében.

1. Törvényi elõírás [Vjt. 16. § (1 ) bek.], hogy a szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben, amely valamely párt használatában van. A szavazást megelõzõ napon ezért a szavazatszámláló bizottság elnöke a munkacsoport vezetõjével – szükség esetén a bizottság bevonásával – ellenõrizze, hogy a szavazóhelyiséget valóban olyan épületben jelölték-e ki, amely nem áll valamely párt használatában.

Az ellenõrzés terjedjen ki arra is, hogy a törvény rendelkezésének megfelelõen [Vjt.16. § (2) bek.] a szavazóhelyiségben elkészítettek-e legalább kettõ szavazófülkét, s rendelkezésre áll-e legalább kettõ zárható urna [Vjt.16. § (3) bek.].

2. A népszavazás zökkenõmentes lebonyolításának szükségszerû követelménye, hogy az elõzõeken túl az egyéb technikai feltételek is rendelkezésre álljanak.

Ezért indokolt, hogy az ellenõrzés terjedjen ki arra, hogy

Felhívjuk a figyelmet a Vjt. 13. § (4) bekezdésének arra a rendelkezésére, mely állami, vagy önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületben, vagy azon belül tilalmazza a választási – népszavazási – kampánycélt szolgáló plakát elhelyezését. Mivel a szavazatszámláló bizottság a Vjt. 28. § (4) bek. értelmében hatóságnak minõsül, így azon az épületen, melyben tevékenységét folytatja, nem lehet kampánycélt szolgáló plakát. Amennyiben az ellenõrzés során a választási munkacsoport vezetõje vagy a szavazatszámláló bizottság elnöke ilyen falragaszt észlel, haladéktalanul intézkedjen annak eltávolításáról. Az ellenõrzés eredményérõl tájékoztatni kell a szavazatszámláló bizottságot;

Amennyiben a szavazatszámláló bizottság elnöke az elõkészítésben hibát, hiányosságot észlel, haladéktalanul tegye meg a szükséges intézkedést.

3. A szavazást megelõzõ napon a délutáni órákban a szavazatszámláló bizottság elnöke (akadályoztatása esetén titkára) elismervény ellenében a helyi választási munkacsoport vezetõjétõl (a jegyzõtõl) átveszi a következõ nyomtatványokat és felszerelési tárgyakat:

a) A szavazókör választásra jogosult választópolgárainak nyilvántartását (névjegyzék), a továbbvezetéshez szükséges pótlapokkal és az “Igazolás” alapján utólag felvetteket tartalmazó külön nyilvántartással.

b) A választójoggal nem rendelkezõk jegyzékét.

c) A szavazókörönkénti kiszerelésû szállítódobozt, mely tartalmazza:

ca) a szavazókör számát feltüntetõ “Hirdetményt”;

cb) a népszavazás kérdését(seit) tartalmazó szavazólapot;

cc) a szavazáshoz szükséges borítékokat;

cd) az ellenõrzõ lapokat (minden urnához);

ce) a szavazóköri eredményt tartalmazó jegyzõkönyvet és a továbbításához szükséges borítékot;

cf) a szavazókör elõzetes eredményének megállapításához szükséges “Adatlap”-ot;

cg) a napközbeni jelentés számlálólapját;

ch) az urnazáró címkéket;

ci) az urnalekötõ szalagot;

cj) szavazólap-kötegelõ csíkot;

ck) a szavazáshoz használt golyóstollakat;

cl) nyilvántartást a mozgóurnát kérõkrõl.

d) A visszautasítottak jegyzékének ûrlapját.

e) A helyi választási munkacsoport vezetõje (jegyzõ) – vagy megbízottja – által aláírandó elismervényt a választási iratok átvételérõl.

f) A helyi választási munkacsoport vezetõje (jegyzõ) – vagy megbízottja – által aláírandó elismervényt a szavazatszámláló bizottság által átadott jegyzõkönyvekrõl.

g) Jegyzõkönyv-mintát a szavazás közben elõfordult fontosabb eseményekrõl.

h) A szavazólapok lebélyegzésére szolgáló bélyegzõt és bélyegzõpárnát.

i) Csomagolópapírt a felhasznált, a fel nem használt, továbbá a rontott szavazólapok csomagolásához.

j) Az urnákat.

k) Telefonos adatlap-továbbítás esetén a borítékba zárt jelszót.

 

Az átvett nyomtatványok darabszáma az alábbi:

  • választójogosultak névjegyzéke

1 db

  • igazolással felvettek külön jegyzéke (ûrlap)

1 db

  • választójogosultak jegyzékéhez pótlap
 
  • visszautasítottak jegyzéke (ûrlap)

1 db

  • választójoggal nem rendelkezõk jegyzéke

1 db

  • Hirdetmény” a szavazókör sorszámáról

2 db

  • szavazólapok

a névjegyzéken szereplõk száma + 5 %

  • kisalakú boríték a szavazáshoz

a névjegyzékben szereplõk száma + 3 db

  • ellenõrzõ lap az urnákhoz

3 db

  • a helyi választási munkacsoporthoz küldendõ jegyzõkönyvhöz nagyalakú boríték

3 db

  • szavazóköri jegyzõkönyv

3 db

  • a népszavazás elõzetes eredményének megállapításához szükséges “Adatlap”

1 db

  • napközbeni jelentés számlálólapja

1 db

  • urnazáró címke

5 db

  • urnalekötõ szalag

4 db

  • golyóstoll

3 db

  • a jegyzõ vagy megbízottja által aláírandó átvételi elismervény az iratok és a jegyzõkönyv átvételérõl

1 db

  • jegyzõkönyv-minta a szavazás közben elõfordult fontosabb eseményekrõl

1 db

  • bélyegzõ és bélyegzõpárna

1–1 db

  • urna

2+1 db

 

Az egyéb eszközöket (szalag, írópapír) a szavazatszámláló bizottságnak olyan mennyiségben kell megkapnia, hogy esetleges hiányuk a szavazás zavartalanságát, az eredmény-megállapítás törvényességét ne akadályozza.

A választási iratokat a szavazatszámláló bizottság átvételi elismervénnyel veszi át, melyen szerepel a szavazatszámláló bizottságnak átadott bélyegzõ lenyomata is.

A bélyegzõk jogtalan felhasználásának megakadályozása a bizottság elnökének feladata.

4. Az átvett nyomtatványokat és egyéb eszközöket a szavazatszámláló bizottság gondosan vegye számba és csomagolja össze. A csomagot lássa el aláírásával és tüntesse fel a szavazókör sorszámát. Az így összeállított csomagok, a szállítódoboz és urnák õrzésérõl másnap reggelig a helyi választási munkacsoport vezetõje (a jegyzõ) gondoskodik.

5. Ott, ahol tíznél több szavazókört alakítottak ki, célszerû a választási anyagok átvételét úgy ütemezni, hogy a torlódások elkerülhetõk legyenek, s a szavazatszámláló bizottságok elnökeinek ne kelljen várakozniuk.

2.2. Szavazásnapi feladatok

2.2.1. A szavazás megkezdése elõtt

a) A szavazás napján reggel 04.30-05.30 óra között a szavazatszámláló bizottság elnöke átveszi az addig a polgármesteri hivatalban õrzött választási iratokat és egyéb eszközöket, majd a megállapított szállítási rend szerint a szavazóhelyiségbe viszi azokat.

b) A szavazatszámláló bizottság legkésõbb 05.30 óráig elfoglalja helyét a szavazóhelyiségben, és a szavazás megkezdéséhez elõkészíti a szavazólapokat és a többi nyomtatványt, valamint az urnákat.

c) A Vjt.17. § (1) bekezdésének lényeges szabálya, hogy a választási iratok, nyomtatványok elhelyezését követõen a szavazás megkezdéséig a szavazatszámláló bizottság tagjain kívül senki sem tartózkodhat a szavazóhelyiségben.

d) A bizottság a szavazóhelyiségben ismételten számbaveszi a szükséges nyomtatványokat, szavazólapokat és ellenõrzi, hogy a szavazás egyéb feltételei (pl.: szavazófülkék, golyóstollak, hirdetmény) rendelkezésre állnak-e. Amennyiben a bizottság fogyatékosságot észlel, megszüntetése érdekében intézkedik, nyomtatványhiány esetében haladéktalanul pótlást igényel a helyi választási munkacsoport vezetõjétõl (a jegyzõtõl).

e) A szavazatszámláló bizottság a szavazóhelyiséget 06.00 órakor nyitja meg. Beengedi az elsõként szavazó választópolgárt – aki nem lehet a szavazatszámláló bizottság tagja -, vele együtt megvizsgálja az urnák állapotát, vagyis azt, hogy azok üresek, s abból szavazólapokat feltörésük nélkül kivenni ne lehessen [Vjt. 17. § (2) bek.], majd az urnákat lezárják és lepecsételik. A vizsgálat megtörténtét és a szavazás megkezdésének idõpontját a szavazási jegyzõkönyveken fel kell tüntetni.

Az urnák lezárása után a szavazatszámláló bizottság azokba egy-egy kitöltött ellenõrzõ lapot helyez, mely tartalmazza az elhelyezés idõpontját, a szavazatszámláló bizottság jelenlevõ tagjainak és az elsõként szavazó választópolgárnak az aláírását [Vjt. 17. § (3) bek.].

Ezt követõen a szavazás az érkezés sorrendjében folytatódik.

2.2.2. A szavazás során alkalmazandó szabályok

A szavazatszámláló bizottság tagjai csak akkor szavazhatnak saját szavazókörükben, ha a névjegyzékben szerepelnek. A másik szavazókör területén lakó szavazatszámláló bizottsági tagok ott szavaznak, ahol a lakóhelyük van, kivéve, ha lakóhelyérõl igazolást hoztak.

A Vjt.18. § (3) bekezdése szerint a szavazóhelyiségben a választópolgárok csak a szavazáshoz szükséges ideig tartózkodhatnak. Ennek megfelelõen:

a) A választók érkezési sorrendjükben szavaznak és szavazatuk leadása után a helyiséget el kell hagyniuk.

b) A szavazóhelyiségben a szavazatszámláló bizottság tagjai, a külföldi megfigyelõk, a szavazatszámláló bizottság mellett mûködõ munkacsoport tagjai és a szavazók tartózkodhatnak.

A sajtó képviselõi – a választási eljárás nyilvánosságának elvébõl kiindulva sajtóigazolványuk felmutatása után – külön engedély nélkül jelen lehetnek a szavazóhelyiségben, azonban a szavazatszámláló bizottság tevékenységét, a szavazás rendjét nem zavarhatják. Különösen áll ez a szavazatok összeszámlálására [Vjt. 41. § (4) bek.].

c) A Vjt. 18. § (1) bek. szerint a szavazatszámláló bizottság elnöke felelõs azért, hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségben és környékén a rendet fenntartsák. A rend fenntartása érdekében tett intézkedése mindenkire kötelezõ. A szolgálatot teljesítõ rendõr – ennek megfelelõen – csak a bizottság elnökének engedélyével léphet be a szavazóhelyiségbe.

d) Az elõzõekben már volt szó arról, hogy a Vjt. 15. § (2) bekezdése értelmében a szavazóhelyiséget a szavazás ideje alatt nem lehet bezárni és a szavazást nem lehet szüneteltetni. Ott ismertettük a szavazás felfüggesztésének törvényben meghatározott esetét és az ilyenkor követendõ eljárást is.

e) A Vjt. 14.§ (1) bek. alapján szavazni kizárólag személyesen és a törvényben elõírt kivételekkel csak a választópolgár lakóhelye szerint kijelölt szavazóhelyiségben lehet. A lakóhely szerinti szabály alóli egy kivétel az “Igazolás”-sal való szavazás, amelyrõl a késõbbiekben lesz szó.

f) A Vjt.14. § (2) bekezdése értelmében a mozgásában gátolt személyt, szavazásának lehetõvé tétele érdekében – kérésére – lakásán, tartózkodási helyén, az illetékes szavazatszámláló bizottság legalább két tagja felkeresi.

A szavazás törvényességét (pl.: titkosság) ebben az esetben is biztosítani kell, s a mozgóurnázás nem eredményezheti azt, hogy a szavazóhelyiségben a szavazatszámláló bizottság létszáma három fõ alá csökkenjen. Amennyiben a mozgásában gátolt személy lakóhelye nem a szavazókör területén van (pl.: gyógykezelés miatt egy másik település kórházában tartózkodik) szavazásra csak akkor jogosult, ha “Igazolás”-sal rendelkezik. A mozgóurnát a szavazatszámláló bizottság két tagja együtt viszi a szavazóhoz.

g) Végül általános szabály, hogy az a választópolgár, aki nem tud olvasni, illetve akit testi fogyatékossága vagy egyéb ok akadályoz a szavazásban, más választópolgár – ennek hiányában a szavazatszámláló bizottság két tagjának együttes – segítségét igénybe veheti.

2.2.3. A szavazás menete

A Vjt. 21. § (1) bek. értelmében a szavazóhelyiségben az a választópolgár szavazhat, aki a választók nyilvántartásában szerepel, vagy abba utóbb felvették. Ennek megfelelõen:

A bizottság elnöke az ilyen állampolgárt – folyamatos sorszámozással – felveszi a választópolgárok névjegyzékébe és a Vjt. 40. § (4) bek. szerint vezetett külön nyilvántartásba. Az igazolást el kell kérni és a választási iratok között meg kell õrizni.

Az eljárás ilyen esetben is azonos az elõzõekben leírtakkal, vagyis be kell vonni az igazolást és felvenni a névjegyzékbe, valamint a külön nyilvántartásba.

Elõadódhat olyan helyzet, hogy a választópolgár tartózkodási helyen való szavazás érdekében kért és kapott igazolást, de valamilyen okból még sem utazott el és lakóhelyén kívánt szavazni. Ilyen esetben tõle az igazolást be kell vonni és fel kell venni õt – a következõ sorszámon – a választók névjegyzékébe. (A számszaki egyezõség biztosítása érdekében az ilyen személyt a választás szavazóköri eredményét tartalmazó jegyzõkönyv “B” oldalának “B” rovatában kell szerepeltetni.)

A szavazatszámláló bizottság tagja – szükség esetén – megmagyarázhatja a választópolgárnak a szavazás módját. A magyarázat (tájékoztatás) nem tartalmazhat agitációt arra vonatkozóan, hogy a népszavazásra feltett kérdés(ek)re a választópolgár milyen választ adjon.

Különösen arra kell felhívni a figyelmet, hogy érvényesen szavazni a Vjt. 20. § (1) bek. szerint csak a hivatalos szavazólapon lehet, az azon szereplõ kérdés(ek)re adható válaszlehetõségek alatt levõ körben, tollal írt, egymást metszõ két vonallal. Fontos arra is felhívni a választópolgár figyelmét, hogy szavazata leadásakor a szavazófülkében elhelyezett tollat használja. Érvénytelen ugyanis a szavazat, ha a szavazólapot nem tollal, hanem ceruzával töltötték ki [Vjt. 20.§ (3) bek.].

– A Vjt. 22. § (1) bekezdésének megfelelõen a szavazás a szavazófülkében történik. A szavazólapot a választópolgár ezt követõen borítékba teszi és a szavazatszámláló bizottság elõtt az urnába helyezi.

2.2.4. Ki nem szavazhat?

Nem szavazhat, aki

Mindkét – utóbb említett körbe tartozó állampolgárt – fel kell venni a visszautasítottak jegyzékébe. Õk azonban – amennyiben a szavazás lezárásáig személyazonosságukat igazolják, vagy az elõírásoknak megfelelõ igazolást átadják – jogosultak szavazni. Ez esetben nevüket a visszautasítottak jegyzékében át kell húzni.

2.2.5. A szavazás lezárása

a) Az 1997. november 16-ára kitûzött országos népszavazás a Vjt. 15. § (1) bek. értelmében este 19.00 óráig tart.

b) A Vjt. 23. § (1) és (2) bek. értelmében a szavazatszámláló bizottság este 19.00 órakor a szavazóhelyiséget bezárja. Akik a helyiségben vagy annak elõterében tartózkodnak, még szavazhatnak. Az õ szavazatuk leadása után a szavazatszámláló bizottság a szavazást bezárja. Ezt követõen szavazatot elfogadni nem szabad.

c) A bizottság elnöke és titkára a szavazás napján felvett személyekkel kiegészített választói névjegyzéket az utolsó bekezdés után – pontos keltezéssel – lezárja és aláírja.

2.2.6. A szavazás szavazóköri eredményének megállapítása

A szavazóköri adatlapok kitöltése, a szavazás elõzetes szavazóköri eredményének megállapítása még nem jogi jellegû tevékenység, de rendkívül nagy súlyú a közvélemény – az ország választópolgárainak – tájékoztatásában és ezáltal annak a törvényi elõírásnak tényleges megvalósításában, mely szerint a választási szervek mûködése és tevékenysége nyilvános [Vjt. 41. § (l) bek.].

Az elmúlt választások folyamán az elõzetes eredmények minél gyorsabb megállapíthatósága érdekében olyan – számítógépekre alapozott – országos informatikai rendszer épült ki, mely a választások után egyik alapja lett az önkormányzatok közigazgatási tevékenysége korszerûsítésének, az állampolgárok szolgálatának.

E rendszer hasznosulásának, illetve elérésének alapfeltétele továbbra is az, hogy mûködtetésében a szavazatszámláló bizottság aktívan vegyen részt, annak elõfeltételeit biztosítsa. Az elõzetes szavazatösszesítõ rendszer alapeleme a szavazókör elõzetes eredményét tartalmazó “Adatlap” (9. számú minta). Az adatlap kitöltése és továbbítása megelõzi a jegyzõkönyv kitöltését és továbbítását.

Az Adatlap 1., 2. és 3. kérdés sorait értelemszerûen kell kitölteni, annak függvényében, hogy az Országgyûlés egy, kettõ, három vagy több kérdést bocsát népszavazásra. Amennyiben a kérdések száma háromnál több – a sorszámok folytatásával – további adatlapot kell kitölteni.

Az “Adatlap”-ot a szavazatszámláló bizottság mellett mûködõ jegyzõkönyvvezetõ tölti ki, mivel ez köztisztviselõi feladat. Jogszabályban elõírt kötelezettségének azonban csak úgy tud eleget tenni, ha a szavazatszámláló bizottsággal abban együttmûködik.

A szavazás lezárását követõ folyamat egyes elemei ugyanis a szavazókör végleges eredménye megállapításának törvényben meghatározott mozzanatai, de egyben szükségképpen az elõzetes eredmény megállapíthatóságának elõfeltételei is.

Ezek az egybeesõ mozzanatok – melyek a szavazatszámláló bizottság jelenlevõ tagjainak együttes tevékenységét igénylik – az alábbiak:

a) A szavazatszámláló bizottság a szavazás lezárása után elõször a fel nem használt, majd a rontott szavazólapokat kötegeli, zárószalaggal átköti és a kötegeket pecséttel látja el [Vjt. 24. § (1) bek.].

b) Ezt követõen a bizottság ellenõrzi az urnák pecsétjének érintetlenségét, majd az urnák felbontása után meggyõzõdik az ellenõrzõ lapok meglétérõl. Minden használatba vett urnában meg kell lennie a szavazás megkezdésekor elhelyezett ellenõrzõ lapnak [Vjt. 24. § (2) bek.].

c) Az Adatlap fejrovatát a választói nyilvántartások alapján kell kitölteni, majd ellenõrizni kell a rovatok közötti számszaki összefüggéseket.

d) Az urnából kiürítésre került szavazólapokat a bizottság megszámolja, majd az így kapott számot összehasonlítja a szavazókörben leszavazottak számával [Vjt. 24. § (3) bek.]. Ez az adat az eredmény megállapítása szempontjából nagy jelentõségû. A minden kétséget kizáróan megállapított adatott a G rovatba kell beírni.

e) Ezután meg kell határozni az urnából hiányzó szavazólapok (az állampolgár például elvitte) számát (H rovat). Az urnából hiányzó szavazólapok számának meg kell egyeznie a szavazóként megjelentek száma és az urnában levõ szavazólapok számának különbségével (H=F-G);

2.2.7. A szavazóköri elõzetes eredmény megállapítása

A szavazatok összeszámlálásában segítséget nyújthat a 15. számú mintán bemutatott számlálólap. A népszavazási kérdésre leadott szavazatok számlálásához 4–4 számlálólapot célszerû felhasználni: egyet az IGEN, egyet a NEM, egyet az érvénytelen, egyet pedig a vitatott szavazatok számlálására.

Az elõzetes eredmény megállapítása céljából a szavazólapokat egyenként meg kell vizsgálni. Elsõ lépésként meg kell állapítani, hogy maga a szavazólap a szavazáson rendszeresített hivatalos szavazólap-e, le van-e pecsételve, tollal töltötték-e ki. Ha nem, akkor érvénytelen a szavazat. Amennyiben a szavazólapon 2 vagy több kérdés szerepel, akkor azt a vizsgálatot kérdésenként külön-külön kel elvégezni.

Egy adott kérdés kapcsán a szavazat

IGEN
NEM
érvénytelen

minõsítésû lehet. A megfelelõ számlálólapon növelni kell a megszámolt szavazólapok számát. Ha a bizottság tagjai rövid idõ alatt nem jutnak egyetértésre a szavazat minõsítésében, a szavazatot vitatottnak kell nyilvánítani és a megfelelõ számlálólapon növelni kell a vitatott szavazólapok számát.

A kérdésre leadott szavazat elbírálása után a munkát a következõ szavazólap feldolgozásával kell folytatni.

Az összes szavazólap feldolgozását követõen rendelkezésre állnak az adatok, az “Adatlap” kitöltéséhez. Elõfordulhat, hogy az országos népszavazáson kettõ, három vagy több kérdésre kell választolni a polgároknak.

Az “Adatlap” kitöltése után ellenõrizni kell a számszaki összefüggéseket kérdésenként:

I.1. = K1+L1
I.2. = K2+L2
I.3. = K3+L3
G = I.1.+J.1.M.1. = I.2.+J.2.+M.2. = I.3.+J.3.+M.3.

Ha az ellenõrzés hibát tár fel, meg kell ismételni a számlálást.

A kérdések eredményeit a jegyzõkönyvvezetõ rögzíti a szavazóköri elõzetes eredményt tartalmazó “Adatlap”-on, és azt a helyi önkormányzat jegyzõje által meghatározott módon haladéktalanul továbbítja a polgármesteri hivatalba.

Az “Adatlap” adatainak jelentése során a telefonon történt adatközlések esetében az adatvédelem biztosítása céljából mind a szavazatszámláló bizottság mellett mûködõ jegyzõkönyvvezetõ, mind a munkacsoportok tagjai az alábbiak sezrint kötelesek eljárni:

Adatközlés a hívó és a hívott fél közötti azonosítási utasítás betartásával történik. Az azonosítás annak megállapítására szolgál, hogy ellenõrizhetõ legyen a szavazókörbõl, a választási munkacsoportból ki vagy kik adhatnak ki vagy kik fogadhatnak adatot. A hívó és a hivott fél azonosítása során be kell mondani a jegyzõ által elõre megadott jelszót. A felsoroltakat azonosítónak kell tekinteni és ellenõrizni kell egyezõségüket. Az “Adatlap” teljes adattartamának bemondása,illetve leírása után az adatokat a hívott félnek a hívó részére vissza kell olvasni és szükség esetén azokat pontosítani kell.

Hangsúlyozni kell, hogy az elõzõekben leírtak az elõzetes és nem a jogi eredmény megállapítását szolgálják, nincs szükség a bizottság jogi döntéseire, ebben a fázisban még nem kell az érvénytelenség okát a szavazólap hátoldalán feltüntetni és vita sem alakulhat ki, hiszen minden kétes érvényességû szavazat a “vitatott szavazatok” csoportjába kerül.

A szavazatszámláló bizottság ezt követõen – mint testület –lát hozzá a szavazás szavazóköri eredményének megállapításához.

Hangsúlyozni kell, hogy az elõzõekben leírtak az elõzetes és nem a jogi eredmény megállapítását szolgálják, nincs szükség bizottsági döntésekre, ebben a fázisban még nem kell az érvénytelenség okát a szavazólap hátoldalán feltüntetni, és vita sem alakulhat ki, hiszen minden kétes érvényességû szavazat a “vitatott szavazatok” csoportjába kerül.

A szavazatszámláló bizottság ezt követõen – mint testület – lát hozzá a szavazás szavazóköri eredményének jogi megállapításához.

2.2.8. A szavazás végleges eredményének szavazóköri megállapítása

A szavazatszámláló bizottságok tevékenységének ez a szakasza nem technikai jellegû, ellenkezõleg a közjogi funkciók lényegileg a szavazás szavazóköri eredményének összeszámlálásával és megállapításával [Vjt. 25. § (1) bek.] teljesednek ki.

A szavazatszámláló bizottság ekkor ugyanis folyamatosan döntéseket hoz, ekkor állapítja meg jogi hatást kiváltó módon, hogy az adott kérdésre leadott szavazat érvényes vagy érvénytelen, s ha érvényes, akkor az “IGEN” vagy “NEM” szavazatnak minõsül-e.

A népszavazás tisztaságának megõrzése, az eredmény megállapításának jogszerûsége megköveteli, hogy a szavazóköri eredmény megállapítása folyamatosan, megszakítás nélkül történjen, s a bizottság az eredmény megállapításáig együtt maradjon.

A szavazatok számlálása az elõzetes eredmény megállapításához hasonló módon történik.

 

Érvénytelen az a szavazat,

Érvénytelen a szavazat, ha mindegyik válasz-lehetõség alatti körben helyeztek el két egymást metszõ vonalat, vagy egyik válasz sincs a fenti módon megjelölve.

Amennyiben a szavazó akarata a két egymást metszõ vonalnak az erre szolgáló körben való elhelyezésébõl egyértelmûen megállapítható, akkor a szavazat érvényességét nem érinti, ha a szavazólapon a feltüntetett válaszlehetõségekhez hozzáírtak [Vjt. 20. § (2) bek.].

Az ilyen módosításokat épp úgy figyelmen kívül kell hagyni, mint a választópolgár által a szavazólapra esetleg ráírt megjegyzéseket.

Azonos érvénytelenségi okot következetesen azonosan kell elbírálni.

Amennyiben a szavazatszámláló bizottságon belül vita merülne fel valamely szavazat érvényessége, vagy érvénytelensége felett, a bizottság elnöke (távollétében titkára) az eltérõ nézet ismertetését követõen haladéktalanul rendeljen el szavazást, s a bizottság – egyszerû szótöbbséggel – azonnal döntsön.

Az eredmény megállapítása után a szavazólapokat úgy kell kötegelni és lepecsételni, hogy a pecsét megsértése nélkül szavazólapot ne lehessen a kötegbõl kivenni, illetõleg abba berakni. A kötegekre a szavazókör sorszámát és a kötegekben levõ szavazólapok számát rá kell írni [Vjt. 24. § (4) bek.].

Nyomatékosan hangsúlyozni kell, hogy a szavazatszámláló bizottság nincs kötve az “Adatlap”-on szereplõ eredményekhez, s ha ahhoz képest eltérést állapít meg, akkor törvényes kötelezettsége, hogy a saját döntései nyomán kialakult eredményt rögzítse a szavazóköri jegyzõkönyvekben.

A szavazás szavazóköri eredményének megállapításánál fontos feladat a jegyzõkönyv kiállítása. Biankó mintáját 10. sorszám alatt közöljük, hogy fiktív adatokkal kitöltve gyakorlási segédletként is szolgáljon.

Külön felhívjuk a figyelmet azoknak a mellõzhetetlen számszaki és logikai egyezõségeknek a szükségességére, melyre a jegyzõkönyv egyes hasábjai nyomatékosan utalnak.

Csak azok a jegyzõkönyvek tekinthetõk jogilag, számszakilag és logikailag jól kitöltöttnek, amelyekben minden rovatba és hasábba bekerülnek a szükséges adatok, az elõírt – könnyen ellenõrizhetõ – összefüggések is helyesek az egyes számszerû adatok között és tartalmazzák mindazokat a mellékleteket, melyeknek csatolása elõírt.

A fenti követelmények maradéktalan érvényesítése nemcsak a szavazatszámláló bizottság pontos munkavégzésének kifejezõdése, hanem feltétele annak, hogy törvényesen és a választói akarattal mindenben egyezõen kerüljön sor a népszavazás eredményének megállapítására. Nagy nyomatékkal kell hangsúlyozni, hogy hibátlan szavazóköri jegyzõkönyvek nélkül mindez nem lehetséges.

A szavazás tisztaságához és a hatóságként mûködõ szavazatszámláló bizottságokba vetett bizalomhoz fûzõdõ közérdek is indokolja, hogy a bizottságba delegált tagok részére csak minden szempontból hibátlan jegyzõkönyvet szabad átadni.

A jegyzõkönyvet három példányban kell elkészíteni.

A Vjt. 25. § (1) bekezdésének fontos szabálya, hogy a jegyzõkönyvet legalább 1 olyan eredeti példányban kell elkészíteni, amelyet a szavazatszámláló bizottság valamennyi jelenlevõ tagja aláír, míg a többi – szükséges példányszámú – másolat fénymásolás útján is elkészíthetõ.

A másolatokat a szavazatszámláló bizottság elnöke hitelesíti. (Aláírásával és bélyegzõvel látja el.) Ha nincs fénymásolási lehetõség a polgármesteri hivatalban, akkor a jegyzõkönyv valamennyi példányát eredetiben kell kiállítani.

A szavazás lebonyolításának és az eredmény megállapításának kérdéseivel foglalkozó ismertetést még két lényeges követelmény közreadásával zárjuk.

1) A Vjt. 41. § (1 ) bekezdése egyértelmûen kimondja, hogy a választási szervek mûködése és tevékenysége nyilvános, s a rendelkezésre álló adatok, tények nem titkosíthatók. A Vjt. 3. § ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy a választójog gyakorlása a választópolgár szabad elhatározásán alapul. A titkosítási tilalmat tehát nem lehet úgy felfogni, hogy bárki utánanézhet a névjegyzékben annak, ki élt és ki nem élt választójogával.

Ebbõl következõen: A szavazatszámláló bizottság – de bármely más választási szerv – sem adhat senkinek információt vagy tájékoztatási lehetõséget arról, hogy a választópolgárok közül ki szavazott és ki nem.

2) Ebben a Tájékoztatóban is felhívjuk a figyelmet arra, hogy a Vjt. 41. § (5) bekezdése szerint a szavazás napján a szavazás befejezése elõtt a népszavazás részeredményét nyilvánosságra hozni tilos. Nem minõsül ugyanakkor a népszavazás részeredményének a szavazás hangulatáról, rendezettségérõl, az esetleges rendkívüli eseményekrõl, illetõleg az azok elhárítása érdekében tett intézkedésekrõl szóló tájékoztatás, valamint annak közlése, hogy a szavazókörben – számszerûen – hányan adták le szavazatukat.

2.3. A népszavazás eredménye és az iratok továbbítása

A most ismertetendõ szabályok adminisztratív elõírásoknak tûnnek, de tartalmilag nem azok. Ezek az elõírások a Vjt. rendelkezései, s részben a szavazás eredményének egyértelmû megállapítását hivatottak országosan egyezõ módon szolgálni, illetve biztosítják az arról szóló hiteles tájékoztatást. A szavazás napján keletkezett iratok egyben történelmi dokumentumok is, így e szabályok azok levéltári védelmét is szolgálják.

1. A szavazatszámláló bizottság elnöke a szavazás során keletkezett iratokat – a jegyzõkönyvet, a szavazás során felhasznált és fel nem használt, az elõzõekben írtak szerint kötegelt és pecséttel lezárt – szavazólapokat, egyéb választási iratokat (pl.: igazolások) és nyomtatványokat (pl.: névjegyzék, választójoggal nem rendelkezõk jegyzéke, stb.) – a helyi választási munkacsoport vezetõjének “Elismervény” ellenében átadja. A jegyzõkönyvek gyors és biztonságos továbbításának megszervezése a helyi választási munkacsoport vezetõjének (a jegyzõnek) a feladata.

2. Szükséges megszervezni a jegyzõkönyvek számszaki és logikai kontrollját is. A kontroll megtörténtéig a szavazatszámláló bizottság együtt marad. A jegyzõkönyv kontrollját végzõ köztisztviselõ (a munkacsoport tagja) ugyanis nem végezhet javítást a jegyzõkönyvben. Hiba észlelése esetén jelzi azt a szavazatszámláló bizottságnak.

Javítást a jegyzõkönyvben csak a szavazatszámláló bizottság végezhet, s ennek tényét – minden javítás mellett az elnök – aláírással és bélyegzõvel igazolja a jegyzõkönyvön.

A javítást a szavazatszámláló bizottság úgy végzi, hogy a hibás bejegyzést egy vonallal áthúzza, és vagy alá, vagy fölé beírja a helyes adatot. Átírás, festés, radírozás nem alkalmazható.

Javítás esetén azt nem csak a polgármesteri hivatalba beszállított példányokon kell keresztül vezetni, hanem a szavazatszámláló bizottság delegált tagjainak átadott jegyzõkönyvmásolatokon is. Amennyiben ez megoldhatatlan, akkor részükre új (javított) jegyzõkönyvet kell haladéktalanul küldeni.

3. A helyi választási munkacsoport fogadja és összesíti a szavazatszámláló bizottságoktól érkezõ pontosított eredmény adatokat.

4. A szavazásra vonatkozó iratok a polgármesteri hivatal hivatalos helyiségében a szavazást követõ 3 munkanapon belül megtekinthetõk [Vjt. 25. § (6) bek.].

A személyiségi jogok védelme érdekében ez a lehetõség nem terjed ki a szavazás napján használt névjegyzékbe és a választójoggal nem rendelkezõk jegyzékébe való betekintésre. Az iratok megtekintésére – ezen túl – csak akkor van lehetõség, ha a szavazatszámláló bizottság vagy a helyi választási munkacsoport legalább 2 tagja jelen van.

A megtekintés joga nem jelenti a szavazatok – állampolgári bejelentésen alapuló – újraszámlálását. Erre csak a szavazatszámláló bizottságnak van joga, vagy az országos népszavazást kezdeményezõ fél kifogása esetén az Alkotmánybíróságnak.

5. A szavazólapokat a polgármesteri hivatalban 90 napig megõrzik, majd megsemmisítik, míg a szavazás jegyzõkönyve a szavazást követõ 30 nap után levéltárba kerül.